Gunnar Staalesen, Krim

Bokomtale: Ingen er så trygg i fare

Jeg er SÅ forelsket i Varg. Han er på ingen måte en drømmemann, men han treffer meg midt i hjertet. Selv om han drikker mye og strever med å klare livet, så er han ekte. Han er fair, har en sterk rettferdighetssans og tar alltid de svakes parti. jeg vet at om han ikke hadde vært en romanfigur, så hadde det blitt oss. Da hadde jeg hatt en mann som hadde stått ved min side, last og brast. Ikke på noe romantisk vis, bare når han hadde hatt tid mellom alle slagene. Men om noe skulle skjedd meg, så hadde han kjempet for meg fullt ut. Derfor er jeg forelsket i Varg.

I Ingen er så trygg i fare møter vi en Varg som er langt nede. Det er gått fire år siden kjæresten hans, Karin, døde. Fire år i rennesteinen. Fire år med fyll, sex og kun saker som han til normalt ikke ville tatt. Den siste tiden har det begynt å snu. Sakte ser det ut til at han skal klare å få livet på kjøl igjen. Helt til politiet en morgen står på døra. De har en arrestordre. på Varg. Han selv aner ikke hva det dreier seg om, og regner med det er en misforståelse som lar seg enkelt løse. Da han skjønner at det dreier seg om barneporno, innser han at det kan bli vanskelig å renvaske seg selv. Og hvor mye hadde han mistet kontrollen egentlig, i den verste perioden?

Jeg leste for litt siden at Ingen er så trygg i fare fikk kritikk for å ikke ha et originalt plott. Ja vel, tenkte jeg. Hva er originalt? Hva kan man egentlig forvente av originalitet når det kommer til plott. Bare tenkt så mye krim som skrives! Man kan da ikke dikte opp ny type kriminalitet.

Og jeg synes Ingen er så trygg i fare er original, jeg. Det var en både spennende og litt nifst vri at det var Varg Veum selv som var under etterforskning. Boka veksler mellom etterforskningen av Varg, og Varg som ser tilbake på saker han har vært borti de siste årene. Hvem er det som kan ha hatt interesse – og mulighet – til å plante barneporno på maskinene hans?

Gunnar Staalesen har igjen levert glimrende krim! For det er ikke bare det at jeg er forelsket i Varg som gjør at jeg liker bøkene. Jeg elsker Bergen, og ER i Bergen når jeg leser bøkene til Staalesen. Alle de fine skildringene av byen, fjellene, veiene, folkene. Temaene i bøkene er også aktuelle, og plottene har mange og spennende greiner. Det er ikke nødvendigvis alltid vanskelig å løse krimgåten, men veien frem til løsningen er aldri helt slik jeg ser den for meg.

Det er bare en ting som irriterer meg grenseløst med noen av bøkene til Gunnar Staalesen: Det er når boka har åpen slutt. Jeg liker IKKE åpen slutt. Jeg må ha en konklusjon. En avslutning. Det er det som gir meg en god natts søvn. Men det betyr forhåpentligvis at de kommer en ny bok. Kan jeg da håpe på at det er den boka som gjør Varg levende?

5 thoughts on “Bokomtale: Ingen er så trygg i fare”

1. For en flott omtale du har skrevet! Ble nesten enda litt mer glad i ham etter å ha lest dette. Er forøvrig enig med deg, åpen slutt er noe herk 🙂 Ny bok forventer vi siden dette er den 18. i rekken, og forfatteren absolutt er på banen fremdeles 🙂

1. ja, det er godt at forfatteren fremdeles er sterkt på banen! Fyr løs, Gunnar – vi er en hærskare som venter på neste bok 🙂
      Og du vet det, Gunnar, at når to (eller tre) ikke liker åpen slutt, da er ikke det lov! Sant, Tine?!

1. Og du Tine – så kjekt at noen fremdeles titter innom her selv om jeg er noget fraværende … Superhyggelig 🙂 Ønsker deg en glad dag!