Bokomtale: Si at vi har hele dagen

Si at vi har hele dagen av Anne Kyong-sook Øfsti er en bok jeg lenge har gledet meg til å lese. Når jeg nå har lest den, har jeg vært veldig usikker på om jeg i det hele tatt skal skrive omtale om den. Før jeg skriver videre på det som blir mine forkvaklede ord og tanker om denne fine boken, må jeg bedyre min inhabilitet. Ikke fordi jeg kjenner forfatteren, har fått boka gratis mot fin omtale eller noe slikt. Nei, jeg er inhabil fordi jeg ikke vil klare å være objektiv til bokas tema: Adopsjon og tilhørighet. (Jeg er altså ikke inhabil, sånn egentlig. Kanskje mer habil enn de fleste. Det bare føles ikke helt slik.)

Si at vi har hele dagen handler om Rebekka som ikke takler sorgen over søsteren Marions død. En søndags ettermiddag er familien og noen av Marions nærmeste venner samlet hjemme hos Rebekkas foreldre. Fannyboy, Marions kjæreste er der også. Foreldrene likte ham ikke, og hadde egentlig ikke ønsket å ha ham der. Under middagen stiller han spørsmålet om ikke Marions biologiske mor burde få vite at datteren var død.

Rebekka, som akkurat er kommet tilbake i jobb, fungerer ikke like godt som hun gjorde tidligere. HUn er psykolog, og kan alle teorier og sorg og sorgbearbeidelse. men hun klarer det ikke selv. En dag får hun panikkanfall på jobben, og etter en stud får hun beskjed av sjefen om at det ikke fungerer. Hun bestemmer seg for å ta ferie, og med Fannyboys spørsmål i bakhodet, reiesr hun til Korea for å oppsøke barnehjemmet hun og søsteren bodde på, og for å se om hun kan finne Marions biologiske mor.

I Seoul bor hun en uke hos en koreansk familie. Der får vi møte moren I-sook, som er en av de mange unge mødrene som har måttet forlate sitt barn på en trapp. Vi møter også datteren Ji-su som skriver en avhandling om «komfortkvinnene», unge koreanske kvinner som ble fanget og misbrukt av japanske soldater.

Si at vi har hele dagen er en roman om tilhørighet. Den handler om hvorfor livet ble som det ble, og den stiller spørsmålet om hvordan livet kunne vært. Boka handler i stor grad om adopsjon, tilknytning og etikk. Jeg er enig i alt Anne Kyong-sook Øfsti tar opp rundt det å være adoptert. Og jeg er fullstendig uenig i (nesten) alt sammen. Det er her inhabiliteten min kommer inn. Jeg er mor til to fantastiske gutter som er adoptert fra Korea. Det er (til tider) vanskelig å ta innover seg den problematiske siden ved adopsjon. Og på noen punkter i boka hadde jeg lyst til å kaste den i peisen og brenne den. For Øfsti rørte ved noen ømme punkter. Min største lykke hviler på to kvinners store sorg. Jeg har ikke ord. Annet enn at jeg er takknemlig for guttene mine. Uendelig takknemlig. Men etter å ha lest Si at vi har hele dagen kjenner jeg på dårlig samvittghet for at jeg er takknemlig. I hate the book for that!

Jeg vil også si at jeg savnet  en litt mer troverdig «story». Selv om jeg synes at Øfsti skildrer gode personportretter, synes jeg at det er litt tynt. Kanskje litt overflatisk? Jeg kan unnskylde at sorgbearbeidelsen kom i bakgrunnen av adopsjonstemaet, som er godt belyst. Jeg kunne godt vært foruten historien om forelskelsen.

Bortsett fra det var det nydelig å lese Si at vi har hele dagen. Jeg fikk lukte inn litt av Seouls atmosfære, kjenne på koreanernes gjestfrihet og vennlighet og være med til Busan, en by jeg har lyst til å reise til. Korea er et vakkert land, og jeg elsker å lese om landet. Og nå kjenner jeg at jeg må reise tilbake. Si at vi har hele dagen  er en vakker og sår bok. Anbefales!

Les intervju med Anne Kyong-sook Øfsti om adopsjonens mange ansikter.

3 thoughts on “Bokomtale: Si at vi har hele dagen

Add yours

1. Denne var vel en av de som nesten kom seg på kortlista. Vet det var flere som kjempet hardt for den. Ikke lest selv, husker jeg avfeide den som ei på-jakt-etter-røtter-utlandet-bok, som det forsåvidt høres ut som den er, om ikke i samme feelgoodsjanger som jeg trodde.

Interessant det du skriver om din egen ihabilitet rundt adopsjonstemaet.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo